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Sommaire--- Ce qu'il faut Savoir---Page 1/3 --- Page 2/3 ---
 
 
GLAÇURES NORD-AMÉRICAINES pour Cône 6* / page 3/3
(*) : Cône 6 Orton : 1230°C équivalent de la montre 7 (cone de Seger).
 
 
 
Généralités :
 
Ce petit recueil de recettes Nord-Américaines de glaçures pour cône 6 Orton a été édifié à partir de documents courants dans les groupes de discussions et dans les archives de messages parus sur internet. L'exploitation de ces recettes en Europe nécessite souvent des substitutions. Par exemple, le fameux Gerstley Borate très courant dans ces recettes qu'il faudra remplacer par des frittes très riches en Bore et en calcium...
En règle générale, pour chaque matière Nord-Américaine n'ayant pas cours en Europe, des indications de substitutions seront fournies soit directement dans la recette soit par renvoi vers d'autres pages du site documentées sur ces produits.
 
Les frittes utilisées sont fournies avec leur formule de Seger, ce qui permet de les assimiler aux frittes courantes en Europe ou de procéder à des substitutions partielles ou globales de la base de la glaçure indiquée. Dans tous les cas il faudra procéder à des calculs moléculaires en tenant compte des produits disponibles ici.
 
Les notes indiquées par les auteurs ou par les personnes ayant transmis les recettes n'ont pas été traduites. Si ce point pose problème, il suffira de nous signaler le n° de recette par e-mail et nous renverrons la traduction.
 
Les indications relatives à la température de cuisson sont fournies par rapport au cône Orton.
 
Les auteurs de ces recettes sont cités lorsque leur nom figure dans les documents d'origine.
 

Gerstley Borate : 

Certaines recettes proposées contiennent du Gerstley Borate, une page spéciale consacrée à cette matière typique Nord Américaine fournit des substitutions à base de produits disponibles en Europe (frittes et felspaths).
Consulter la page sur le Gerstley Borate
 
 
3ème Partie : fiches 79 à 108 sur 108 recettes
  
 
 
79 - PINK GLAZE

Aspect : shiny

Cône : 6 oxidation

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

20,68

Néphéline syénite

16,29

EPK (kaolin)

11,34

Carbonate de calcium

19,52

Silice

32,16

Colorant pink (Chrome-étain-calcium)

12,00
Notes : Vary the amount and kind of pink stain to obtain lighter pinks. 12% of darker pink stains will give burgundy colors. Good as a semi?transparent glaze when used without colorant additions, or with other colorants or stains, although it may craze and be opalescent if thick. You must use a Chrome?Tin Pink Stain to get a good pink, Manganese?Alumina stains don't work well with this glaze. Also try direct additions of Chrome oxide and Tin Oxide ? 5% Tin and 0.15% Chrome give a nice burgandy red. Less chrome will give lighter pinks. Possible Health Hazards: Flint: free silica?wear a NIOSH approved dust mask when handling dry material.
From Richard Burkett

80 - FLOATING BLUE GLAZE

Aspect : semi-opaque, mottled blue

Cône : 6

Composants :

En masse :

Néphéline syénite

47,3

Gerstley Borate

27,0

Silice

20,3

EPK (kaolin)

5,4

Oxyde de fer rouge

2,0

Oxyde de cobalt

1,0

Rutile broyé (Dioxyde de titane : TiO2)

4,0

Colle CMC préparée

1 pte cuillere

Notes : from the Chappell book

81 - FLOATING TEA DUST GLAZE

Aspect : deep blue-black w/ mottled brown dust

Cône : 6

Composants :

En masse :

Feldspath potassique

23

Néphéline syénite

23

Kaolin

14

Silice

5

Carbonate de calcium

10

Oxyde de fer rouge

5

Dioxyde de manganèse

5

Carbonate de cobalt

5

Rutile broyé (Dioxyde de titane : TiO2)

5

Talc

5

Colle CMC préparée

1 pte cuillere

Notes : MIXING: weigh ingredients very carfully, mix in a clean jar. Premix ontents and add distilled water, then add 2 teaspoons CMC, shake vigorously. Sieve two or three times through 60 to 80 mesh screen. Store in airtight container. APPLICATION: stir occasionally during use, as iron tends to settle. Apply to the thickness of a dime by brushing, dipping, or spraying, using clean tools. Allow glaze to dry slightly between coatings and to dry completely before firing. Take care that dust does not settle on the surface during drying. FIRING: Fire to cone 5 oxidation exactly, cool normally.

 
82 - LIGHT YELLOW MATT

Aspect : matt

Cône : 6

Composants :

En masse :

Albany slip

25

Gerstley Borate

50

Kaolin

25

Notes : From Harold J. McWhinnie. Glazes of this sort can be strongly marked with rich visuakl textures due to their high flux content.
Substitutions for albany slip: (1) barnard clay 25, (2) ball clay 12, iron 12. Also according to a computer analysis of the above glaze the addition of 5 % rutile would improve the durability.

83 - RANDY'S RED

Aspect :

Cône : 6

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

31,96

Talc

13,86

Kona F4 Feldspar (sodique)

19,80

EPK (kaolin)

4,95

Silice

19,70

RIO (oxyde de fer rouge)

15,00

Notes : From Dianna Rose Downs.

84 - HAPPY'S MIX

Aspect : Semi-mat

Cône : 6 oxidation or reduction

Composants :

En masse :

Feldspath potassique

30

Spodumène

20

Dolomie

22,4

Cornwall stone (felspath mixte)

25

Carbonate de calcium

3,5

Zircopax (zircon : ZrSiO4)

10

Dioxyde d'étain

8

Bentonite

4
Notes : Semi-mat pale blue (over white clay)
additions lite green : 1% black copper
brown spotted gold : 10% red clay and 10 % gran. illemanite
glue green spotted : 1% cob carb and 1% green chrome and 4% fine manganese diox.
 

 

85 - GUMP GREEN

Aspect :

Cône : 5 - 6 oxidation

Composants :

En masse :

Custer feldspar (potassique)

232,4

Carbonate de calcium

91,5

Silice

32,3

Oxyde de zinc

30,4

Kaolin

54,4

Dolomie

6,25

Carbonate de baryum

18,75

Ball Clay

12,5

Oxyde de fer noir

17,7

Carbonate de cobalt

3,5

Notes : From Patrick Veerkamp. apply thinish, best on dark body : dark green matt, black where thin, with kinda yellow overtones.

86 - BEIGE CREPE

Aspect : smooth matt

Cône : 6

Composants :

En masse :

Custer feldspar (potassique)

49

Silice

5,3

Carbonate de calcium

18

Oxyde de zinc

8,2

Ball Clay

14,7

Bentonite

4,8

Rutile (Dioxyde titane : TiO2)

6 à 8
Notes : From Janice Lipuma. A medium tan/gold smooth matt. great alone or over others. (the more rutile, the more golden color)

87 - SOFT TURK

Aspect : matt

Cône : 6

Composants :

En masse :

Custer feldspar (potassique)

34,9

Carbonate de calcium

12,6

Oxyde de zinc

25,8

Kaolin

4,1

SIlice

22,6

Rutile en grains (dioxyde de titane)

3

Carbonate de cuivre

3

Notes : medium blue green

 

88 - GLOSSY OPAQUE COPPER BLUE

Aspect : turquoise

Cône : 6 oxydation

Composants :

En masse :

Custer feldspar (potassique)

51

Silice

19

Carbonate de calcium

7

Gerstley Borate

21

Ball Clay

2

Carbonate de cuivre

4
Notes : Can also be made into rutile green by subst. Chrome Ox. 3 and rutile 3for the copper carb. Or, sky blue add cobalt carb 5 and rutile 3(omit copper carb) Very consistent, stores well. I think its
from the COMPLETE BOOK OF CLAY AND GLAZES

 

89 - BARNARD BLACK

Aspect : satin matt black

Cône : 6 oxydation

Composants :

En masse :

Barnard clay

65

Custer feldspar (potassique)

15

Carbonate de calcium

10

Colemanite

10

Notes : The recipe does not specify which feldspar but Custer seems to work fine.
 
Note:
1. It goes dark brown over a light coloured glaze.
2. Crawls if put on too thickly.
3. Can be used on greenware.
4. Look Ma! No oxides!
From Robert Wadey

90 - ROB WADLEY'S BARNARD BLACK

Aspect : semi gloss

Cône : 6 electric

Composants :

En masse :

Barnard clay

54

Néphéline syénite

29

Gerstley Borate

17

Notes : This was dark brown, well behaved semi-gloss. It's semi-transparent where thin. From Vickie AJohn Sproule

 

91 - OSB

Aspect : shino white

Cône : 6

Composants :

En masse :

Kona F4 Feldspar

45

Silice

33

Carbonate de calcium

4

Talc

7

Kaolin

5

Carbonate de soude

5

Dioxyde d'étain

10

Notes : Nice shino white breaking to orange.

92 - R-1000MATT

Aspect :

Cône : 6

Composants :

En masse :

Néphéline syénite

38,7

Wollastonite

15,2

Carbonate de baryum

15,2

Gerstley Borate

10,2

EPK (kaolin)

10,2

Silice

10,5

Notes : source for original recipe : Wayne Bate

color: black, brown, blue, purple, turquoise, chartreuse, coral, yellow, crimson, and green.
surface: matt
RM-54 Black - 5% Mason 6600
RM-41 Brown - 10% Mason 6153
RM-53 Blue - 5% Mason 6313
RM-34 Purple - 10% Mason 6385, 5% Wollsatonite
RM-37 Turquoise - 10% Mason 6390
RM-47 Chartreuse - 5%, Mason 6236
RM-55 Coral - 15% Mason 6090, 5% Frit 3134, 10% Wollastonite
RM-50 Yellow - 5% Mason 6481
RM-44 Crimson - 10% Mason 6006
RM-42 Green - 6% Mason 6219
Mason stains = colorants céramiques

93 - NO NAME GLAZE

Aspect :

Cône : 6 reduction

Composants :

En masse :

Talc

25

Cryolite

15

Silice

30

EPK (kaolin)

30

Bentonite

2

Notes : submitted by Eliz Drachman

 

94 - ZAKIN'S GK ASH

Aspect :

Cône : 5 - 6

Composants :

En masse :

Fritte Ferro 3134

18

Carbonate de magnésium

7

Néphéline syénite

10

Carbonate de strontium

11

Spodumène

15

EPK (kaolin)

10

Carbonate de calcium

13

Opax

12

Bentonite

2

Ash, unwashed fireplace (cendre de bois de foyer de chauffage non lavée)

15
Notes : submitted by Janet Price. Doesn't add to 100 because of the strontium/barium substitution, the bentonite, and the ash. This may be closer to cone 5 than cone 6 but seems to work over a range of a couple cones. This is Zakin's GK base with 15% unwashed, mixed fireplace ashes, with strontium substituted for barium and superpax for opax. By itself over porcelain, the glaze is not particularly interesting. But other
glazes on top of it run and drip and blend together nicely. I've found that if I glaze the lower 2/3 or 3/4 of a pot with a well?behaved glossy glaze, brush a coat of this ZGK ash glaze on the top 1/3 or so and then brush or dip some third glaze on top of the ash glaze, I get a nice pattern of runs that don't go off the bottom of the pot onto the kiln shelf (usually). Different glazes give different kinds of runs and bands of different glazes are interesting too. The few times I tried a matte glaze on the bottom, the pots cracked. Could have been coincidence. But I've been sticking with glossy glazes on the bottom since then.

95 - SHIMMER

Aspect : matt to glossy

Cône : 4 - 8

Composants :

En masse :

Custer feldspar (potassique)

45

Carbonate de calcium

22

Silice

13

Kaolin

15

Carbonate de lithium

6

Notes : comments: for green, add 6 gr rutile + 2 gr Cobalt Carbonate + 1 gr bentonite , for blue add .5% Cobalt Carbonate AT cone 4-5 these glazes are a wonderful matt; higher they turn 'glossy'. I especially did not like the green at this temperature - too hard and glassy looking. These recipes came from Capilano College in North Vancouver (Canada) where I took a glaze course. submitted by Penny Anagnostopoulos

96 - MATT BLACK

Aspect : matt

Cône : 6

Composants :

En masse :

Alnany slip

27,5

Custer feldspar (potassique)

30

Gerstley Borate

6,5

Silice

20

Ball clay

3

Oxyde de zinc

3

Carbonate de calcium

3

Talc

7

Carbonate de cuivre

9

Carbonate de cobalt

6

Notes : These recipes came from Capilano College in North Vancouver (Canada) where I took a glaze course. Another wonderful recipe from there is one for a matt black at cone 6. submitted by Penny Anagnostopoulos

 

97 - SATIN MATT

Aspect :

Cône : 6 - 4

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

11,18

Dolomie

11,23

Carbonate de calcium

13,70

Oxyde de zinc

0,32

Néphéline syénite

41,37

EPK (kaolin)

5,95

Silice

16,25

Notes : The following is one of my favorite Satin Matts. It fires at cone 06-04 and will accept most colorants. Not every glaze fits every clay body, please test first. submitted by Christine Winokur

98 - MATTE BASE

Aspect : matt

Cône : 5 - 6

Composants :

En masse :

Cornwall stone (felds mixte)

74,7

Carbonate de calcium

17,9

Gerstley Borate

5,1

Bentonite

2,4

Notes : A nice, reliable, matte base glaze for Mason Stains. For
purple, try adding 5% # 6385 (pansy purple). For green, try adding 5% # 6219 (french green). I like the way it shows speckles when used over Standard Clay # 112. Mason stains = colorants céramiques

99 - VAL Turqouise

Aspect : frost

Cône : 5 - 9 oxidation or reduction

Composants :

En masse :

Custer feldspar (potassique)

27,6

Gerstley Borate

16,87

Silice

21,32

Carbonate de calcium

8,82

Dolomie

2,9

Carbonate de cuivre

2,34

Bentonite

8
Notes : a pale blue turwuoise with a frost. I recently saw these
on test tiles fired at cone 6 oxidation and cone 9 reduction. Both versions of both glazes were very nice.
submitted by Michelle Lowe
 
100 - Emerald Green

Aspect : frosy

Cône : 5 - 9 oxidation or reduction

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

49

EPK (kaolin)

19

Silice

32

Carbonate de soude

2

Oxyde de chrome vert

2

Cobalt

1
Notes : Emerald Green ^5-9 oxidation or reduction - a darker green also with a slight dark blue frost. I recently saw these on test
tiles fired at cone 6 oxidation and cone 9 reduction. Both versions
of both glazes were very nice.
submitted by Michelle Lowe

101 - Kickwheel clear

Aspect : gloss

Cône : 5 - 7

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

50

Silice

32,5

EPK (kaolin)

17,5

Notes : The following is a cone 5-7 clear gloss base, we have made it for over 20 years: It takes most Mason colors and is simple to make. submitted by Christine at Kickwheel Pottery Supply

102 - C. Gareri Base

Aspect :

Cône : 4 - 8 oxidation

Composants :

En masse :

Néphéline syénite

34,1

EPK (kaolin)

1,8

Gerstley Borate

16,3

Silice

31,8

Carbonate de calcium

3,9

Oxyde de zinc

6,1

Carbonate de baryum

5,9

Bentonite

2
Notes : I have never ommitted Barium in this ^4-^8 oxidation glaze actually i have not used the glaze in years. But it is a great oxidation glaze and I considered using it next year at the school where I teach. However, the barium scared me. IF barium Carb can not be ommited is there a safe substitute - submitted by Charles Gareri
 
103 - Chappel Boron Lithium

Aspect : glassy

Cône : 6

Composants :

En masse :

Spodumène

51

Gerstley Borate

26

Silice

23

Carbonate de cuivre

5

Oxyde de fer rouge

0,5

Bentonite

1
Notes : I was looking for something like Warren MacKenzie's Glassy Green that would fire at ^6 instead of ^4. The Boron Lithium in Chappel's glaze book looked close so I added the same oxides as MacKenzie uses in his ^4. MacKenzie doesn't use his ^4 anymore, but found a ^1 glassy green he uses instead. This is also a nice transparent ^6 without colorants.
submitted by Lee Love

104 - Mexico Point Green

Aspect : matt

Cône : 6

Composants :

En masse :

Kona F4 spar (sodique)

34

Spodumène

14

Kaolin

6

Dolomie

14

Gerstley Borate

12

Zircopax (zircon : ZrSiO4)

20

Carbonate de cuivre

2,5

Bentonite

1
Notes : I'm sending this to the group rather than directly because
it's such a nice glaze some others might like to have it too. It's cone 6, from Coopers Electric Kiln Ceramics, Vol.2, p122. Called
"Mexico Point Green". It's a lovely soft matte green on the white
burning stoneware I use. submitted by Dan Taylor

105 - KLINESVILLE GOLD (Jeff Dietrich)

Aspect : golden

Cône : 6 electric

Composants :

En masse :

Carbonate de magnésium

4,49

Carbonate de calcium

20,23

Wollastonite

5,62

Néphéline syénite

56,18

Redart clay

13,48

Oxyde de fer rouge

6,74

Zircopax (zircon : ZrSiO4)

12,36
Notes : Golden glaze to round out the palette and add warmth.
This applied smoothly - was a smooth satin matt - color similar to old gold.
 
106 - WANAMAKER SATIN GLAZE (Jeff Dietrich)

Aspect : satin matt

Cône : 6

Composants :

En masse :

Dolomie

19,28

Spodumène

12,05

Néphéline syénite

54,21

Ball Clay

14,46

Dioxyde de titane (TiO2)

2,41

Oxyde de zinc

4,82
Notes : Finely Textured Satin matt - Do not apply too thick as it
will bubble. I substituted Rutile for Titanium Dioxide because I
didn't have any and it worked fine. Just don't double dip unless
glaze if very thin. I liked how this worked over texture.

107 - Corcoran Black

Aspect :

Cône : 6 oxidation or reduction

Composants :

En masse :

Carbonate de magnésium

2,6

Custer spar (potassique)

48,3

Carbonate de calcium

17,2

EPK (kaolin)

4,3

Silice

27,6

Oxyde de fer rouge

8

Oxyde de cobalt

1

Dioxyde de manganèse

3
Notes : From Julia Moore

108 - Vivian's Red/Purple/Green

Aspect :

Cône : 6

Composants :

En masse :

Néphéline syénite

46,33

Silice

19,80

Gerstley Borate

15,56

Carbonate de calcium

8,21

Dolomie

5,94

Oxyde de zinc

3,68

EPK (kaolin)

2,48

Carbonate de cuivre

0,98

Dioxyde d'étain

0,98

Rutile (Dioxyde de titane : TiO2)

0,49
Notes : In oxidation at C6, It is a transparent green that crackles.
In reduction, at C6, it will turn blood red if heavily reduced,( has a tendency to run).
In reduction, it works best at C10, a beautiful purple.
 
 
 
 
Frittes utilisées dans les recettes de ces pages :
(Formules de seger)
 
Fritte Pemco P-25 : K2O 0,184 Na2O 0,760 CaO 0,029 ZnO 0,028 Al2O3 0,381 B2O3 0,774 SiO2 2,629
Fritte Pemco P-311 : K2O 0,020 Na2O 0,288 CaO 0,691 Al2O3 0,270 B2O3 0,570 SiO2 2,486
Fritte Pemco P-626 : BaO 0.664 Na2O 0.336 Al2O3 0.197 B2O3 .662 SiO2 3.044
Fritte Ferro 3110 : K2O 0,064 Na2O 0,644 CaO 0,293 Al2O3 0,095 B2O3 0,097 SiO2 3,003
Fritte Ferro 3124 : K2O 0,020 Na2O 0,282 CaO 0,698 Al2O3 0,269 B2O3 0,547 SiO2 2,555
Fritte Ferro 3134 : Na2O 0,317 CaO 0,683 B2O3 0,634 SiO2 1,476
Fritte Ferro 3191 : Na2O 0,501 CaO 0,499 B2O3 1,002 SiO2 2,000
Fritte Ferro 3195 : Na2O 0,313 CaO 0,686 Al2O3 0,404 B2O3 1,099 SiO2 2,751
Fritte Ferro 3230 : BaO 0,03 K2O 0,25 Na2O 0,64 ZnO 0,08 SiO2 2,26
Fritte Ferro 3278 : Na2O 0,669 CaO 0,331 B2O3 0,842 SiO2 2,530
Fritte Ferro 3289 : Na2O 0.332 BaO 0.668 Al2O3 0.198 B2O3 0.668 SiO2 3.070
Fritte Ferro 3304 : Na2O 0,07 PbO 0,93 Al2O3 0,15 SiO2 2,58
Fritte Ferro 3403 : Na2O 0.015 K2O 0.046 CaO 0.005 PbO 0.934 Al2O3 0.069 SiO2 1.438
 
 
Matières typiques Nord Américaines :
(Les compositions sont données en % massiques)
 
Ocmulgee red clay : A sandy, coarse, iron-bearing clay formed by sedimentary deposition by moving water. Composition % 0.358 Na2O 1.285 K2O 0.793 MgO 0.37 CaO 21.82 Al2O3 53.86 SiO2 1.196 TiO2 6.4 Fe2O3 0.230 MnO 8.9 Perte au feu
Pine lake fire clay : Composition % 0.2 Na2O 0.6 K2O 0.1 MgO 0.3 CaO 27.3 Al2O3 58.6 SiO2 1.9 TiO2 1.5 Fe2O3 9.5 Perte au feu
Goldart stoneware : A plastic Ohio fire clay / stoneware clay. Formed by metamorphosis of an ancient swamp. Composition % 0.17 Na2O 1.00 K2O 0.23 MgO 0.09 CaO 28.53 Al2O3 57.46 SiO2 1.99 TiO2 1.25 Fe2O3 9.28 Perte au feu.
Kentuky OM#4 ball clay : OM #4 is a fine-grained ball clay with good plasticity and strength. It is very common in glaze recipes. It undergoes a sudden color shift around cone 8-9, from straw yellow to solid gray [IMC]. Composition % 0.3 Na2O 1.0 K2O 0.4 MgO 0.3 CaO 27.9 Al2O3 55.2 SiO2 1.2 TiO2 1.1 Fe2O3 12.6 Perte au feu.
Barnard clay : A high-iron clay from glacial deposits. Composition % 0.12 Na2O 2.04 K2O 0.75 MgO 0.27 CaO 10.87 Al2O3 59.7 SiO2 0.67 TiO2 14.65 Fe2O3 3.4 MnO 7.48 Perte au feu.
Grolleg china clay (exception cette matière est Anglaise): A primary (residual) kaolin formed by the action of hydrothermal vapors on soda feldspar in granites and pegmatites. 81% kaolinite, 15% mica, 4% feldspar and other minerals. Manufactured by ECC International; comes from southwest England. Plastic and white-firing, low shrinkage, excellent hardness. Composition % 0.10 Na2O 1.90 K2O 0.10 CaO 0.30 MgO 37.00 Al2O3 48.00 SiO2 0.03 TiO2 0.70 Fe2O3 12.01 Perte au feu
A.P green fire clay : A Missouri fire clay - a secondary deposit of clay and sediment in deep fresh water. Composition % 1.0 K2O 0.35 MgO 0.35 CaO 31.0 Al2O3 52.0 SiO2 1.9 TiO2 2.0 Fe2O3 11.0 Perte au feu.
Tennessee #9 Ball Clay : Off-white, light-firing ball clay. Contains 74% kaolinite, 17% free quartz, 5% feldspar, and 1% organic material. Composition % 0.3 Na2O 0.4 K2O 0.4 MgO 0.5 CaO 30.1 Al2O3 54.2 SiO2 1.6 TiO2 1.1 Fe2O3 11.4 Perte au feu.
Kingsley Kaolin : A coarse white-firing kaolin. Composition % 0.11 Na2O 0.14 K2O 0.04 MgO 0.90 CaO 38.40 Al2O3 44.80 SiO2 1.64 TiO2 0.39 Fe2O3 13.60 Perte au feu.
P.B.X fire clay : A Missouri fire clay. Missouri fire clays are secondary deposits of clay and sediment formed in deep fresh waters. Composition % 0.35 MgO 0.36 CaO 38.52 Al2O3 56.63 SiO2 1.51 TiO2 1.75 Fe2O3 0.88 Perte au feu.
Kona F4 Feldspar : Commonly used soda feldspar; used in porcelains because of its low iron content. Composition % 6.90 Na2O 4.8 K2O 0.05 MgO 1.70 CaO 19.60 Al2O3 66.80 SiO2 0.04 Fe2O3 0.20 Perte au feu.
Albany slip : An iron-rich clay consisting of shale, slate, limestone, sandstone, and dolomite deposits from glacial Lake Albany during the Wisconsin Ice Age (10-15 thousand years ago). Contains illite, quartz, limonite, chlorite, calcite, dolomite, and kaolinite. Composition % 0.80 Na2O 3.20 K2O 2.71 MgO 5.81 CaO 14.63 Al2O3 57.82 SiO2 0.40 TiO2 5.21 Fe2O3 9.41 Perte au feu. 
G200 Feldspar : Commonly used potash feldspar. In many cases can be substituted for or by Custer. Composition % 3.04 Na2O 10.75 K2O 0.81 CaO 18.5 Al2O3 66.3 SiO2 0.082 Fe2O3 0.16 Perte au feu.
Custer Feldspar : Commonly used potash feldspar. Can be used to substitute for Keystone, Buckingham, Yankee, or Kingman feldspars. Composition % 2.91 Na2O 10.28 K2O 0.30 CaO 17.35 Al2O3 69.00 SiO2 0.12 Fe2O3 0.04 Perte au feu
Volcanic ash : Aluminosilicate glass of volcanic origin. Results when a volcano blows tiny particles of frothy lava into the air; these particles settle for many miles around, sometimes in layers over 30 feet deep. Variable in composition. Composition % 1.79 Na2O 7.84 K2O 0.07 MgO 0.68 CaO 11.55 Al2O3 72.51 SiO2 0.10 P2O5 0.54 TiO2 1.20 Fe2O3.
Epsom salts : magnesium sulfate. Highly soluble; used in small quantities (0.1%-1%) as a flocculant in slips and glazes. Many sources recommend making a concentrated solution, then adding the solution to the mixed glaze. Composition Molaire : MgO SO3 7 H2O.
Alberta Slip : substitute for Albany slip. Composition % 2.00 Na2O 3.35 K2O 3.32 MgO 6.30 CaO 0.19 BaO 14.56 Al2O3 64.83 SiO2 0.46 TiO2 5.01 Fe2O3
K200 Feldspar : Potash feldspar. Composition % 3.36 Na2O 10.13 K2O 0.18 CaO 17.84 Al2O3 67.99 SiO2 0.08 Fe2O3 0.31 perte au feu.
Red Art : An iron-rich clay consisting of clay/shale deposits from a prehistoric lake bed. Contains 40% illite, 10% kaolinite, 7% iron oxide, and 15% mixed layered clays. Composition % 0.38 Na2O 4.15 K2O 1.59 MgO 0.26 CaO 15.51 Al2O3 64.95 SiO2 1.09 TiO2 7.05 Fe2O3 0.22 P2O5 4.80 Perte au feu.
Cryolite : A natural source of insoluble sodium. Because of its lack of oxygen, can help to produce artifical reduction in electric firing. The release of fluorine at higher temperatures may produce cratered, bubbled surfaces. Composition : Na3AlF6
Opax : Fritted zirconium opacifier. No longer manufactured. Composition % 1.11 Na2O 0.91 Al2O3 6.48 SiO2 90.84 ZrO2
Cornwall stone : Composition % 3.30 Na2O 4.31 K2O 0.14 MgO 1.81 CaO 16.31 Al2O3 73.80 SiO2 0.15 TiO2 0.20 Fe2O3
 

 

Ball Clays Nord Américains :
(Explications d'Édouard Bastarache, edouardb@sorel-tracy.qc.ca, http://sorel-tracy.qc.ca/~edouardb/ )
 
les ball clays américains ont la formule générale suivante :
SiO2 59.25%
Al2O3 36.19%
Fe2O3 0.91%
TiO2 1.71%
CaO 0.23%
MgO 0.23%
K2O 1.03%
Na2O 0.46%
Point de fusion : 1710 °C
 
Les ball clays anglais sont un peu différents :
1 - Ils sont plus plastiques
2 - Ils contiennent peu de d'oxyde fer comparativement aux ball clays américains.
3 - Ils contiennent par contre de très grandes quantités de carbone qui disparait à la cuisson.
 
Le point de fusion moyen des kaolins est de 1785 °C
 
Donc, il est vrai qu'ils sont des argiles très plastiques mais, il faudrait aussi dire qu'ils sont très réfractaires.
Ici quand on manque de kaolin pour une glaçure, on le remplace par un ball clay.
 
 
 
 
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